Основана през 1976 година, Apple (AAPL) постигнал значителен ръст в пазарната капитализация, като стана първата американска компания, стойността на която надхвърля 1 трилион долара през 2018 година. Този големи успех е резултат от силните продажби на iPhone продуктите на компанията, които са записали исторически високи нива на продажби, печалби и цена на акциите.
Но, поради забавянето на продажбите на популярния смартфон и други технологични хардуерни устройства, компанията се ангажира със силни усилия да се превърне в един от водещите доставчици на цифрови услуги в света.
Кои са най-популярните и най-успешните бизнес сегменти на компанията? Тази статия анализира най-доходоносните бизнес линии на Apple и как те допринасят за нейния успех.
КЛЮЧОВИ ИЗВОДИ
- Apple беше първата американска компания, чиято пазарна капитализация достигна 1 трилион долара.
- Основните бизнес сегменти на компанията са iPhone, услуги, Mac, iPad, както и нейното звено Wearables, Home и Accessories.
- Apple продължава да полага агресивни усилия да се трансформира в един от водещите световни доставчици на цифрови услуги.
- Подразделението за iPhone е основният двигател за растеж на продажбите, печалбите и цената на акциите.
- Очаква се продажбите на iPhone 13 да засенчат тези на предишните модели въпреки забавянето поради пандемията от COVID-19.
Обратът на Apple
Въпреки че фискалната година на Apple през 2019 г. имаше свои възходи и падения, компанията успя да увеличи приходите си от отдела за услуги. Въпреки това, печалбите от най-популярните продукти на Apple, като iPhone и лаптопи MacBook, се понижиха незначително спрямо нивата от 2018 г. Прогнозите на Apple за първото тримесечие на 2020 г. са приходи в диапазона от 85,5 до 89,5 милиарда долара. Въпреки това, компанията обяви приходи от 91,8 милиарда долара и печалба от 22,2 милиарда долара, което е рекорд за всички времена както по отношение на нетния доход, така и на приходите.
През фискалната 2019 г. Apple отчете продажби от 260,2 милиарда долара при нетен доход от 55,2 милиарда долара.4През първото тримесечие на 2019 г. печалбата възлиза на 4,18 долара на база акция.5Това беше рекорд за компанията. Но през първото фискално тримесечие на 2020 г. печалбата на акция беше до $4,99.6
Ето по-подробен поглед върху петте най-печеливши бизнес линии на Apple, както се представят днес.
iPhone
Основният продукт на Apple е iPhone. Популярният смартфон е сред петте най-големи доставчици на смартфони в света.7 Търсенето остана силно, след като компанията пусна iPhone 13 , за който компанията твърди, че „поставя нов стандарт за производителност и дава възможност на нашите клиенти да създават и да се свързват по нови начини. Съобщава се, че продажбите на този модел надвишават тези за iPhone 12, който все още “ рязко се повиши“ към декември 2021 г.89
Компанията отчете нетни продажби за iPhone от 192 милиарда долара за фискалната 2021 година в сравнение с 137,8 долара, отчетени през предходната година. Продажбите достигнаха 38,9 милиарда долара през четвъртото тримесечие – с 47% повече от същото тримесечие на 2020 г., което спечели 26,4 милиарда долара.10
Компанията обвини продължаващите предизвикателства на пандемията COVID-19 за по-ниските от очакваното продажби на iPhone.11Предишните спадове в продажбите на iPhone се дължаха на забавяне в Китай, по-дълъг цикъл на смяна на iPhone и засилена конкуренция на световния пазар на смартфони .
Съобщава се, че Apple трябваше да намали производството на iPhone 13 поради продължаващи проблеми с намаляването на доставките от нейните производствени партньори.12
Услуги
Бизнесът с услуги на компанията се ръководи от App Store и Apple Music. Приходите на сегмента също идват от продажбата на набор от услуги, като AppleCare, Apple Pay, услуги за съхранение в iCloud, гаранции на AppleCare и абонаменти за услуги като Apple Music, Apple Arcade, Apple TV+ и Apple Card, която се конкурира с други финансови платежни гиганти.13
Сегментът за услуги на Apple отчете приходи от 68,4 милиарда долара през фискалната 2021 година и 18,3 милиарда долара за четвъртото тримесечие. Това е в сравнение с $53,8 милиарда за предходната година и $14,5 през Q4-2020.10Това представлява рекордно ниво за единицата.8
Краят на фискалната година на Apple не включва продажби за празничния сезон и трите най-доходоносни месеца в годината – октомври, ноември и декември. Този период е много важен за Apple.
Mac
Бизнесът с персонални компютри на Apple е изграден около Mac и включва нейните лаптопи MacBook и емблематичните настолни компютри iMac. Това звено генерира продажби от $35,1 милиарда ($9,2 милиарда за четвъртото тримесечие на 2021 г.), което е увеличение от $28,6 милиарда, отчетени през 2020 г. ($9 милиарда през Q4-2020).10
Приносът на Mac за растежа на Apple последователно намалява, тъй като индустрията за персонални компютри изпитва забавяне на търсенето в световен мащаб. Имайте предвид обаче, че бизнесът с персонални компютри на Apple е много важен за компанията от стратегическа гледна точка. Това е така, защото е част от широко, взаимосвързано продуктово семейство, работещо на операционната система iOS .
Ай Пад
Когато Apple пусна своя iPad през 2010 г., той бързо се превърна в първия комерсиално успешен таблетен компютър, който излезе на пазара. През първите три месеца след пускането му на пазара устройството продаде повече от три милиона бройки.14
Въпреки че световното търсене на таблети намалява, Apple продължава да доминира тази част от пазара .15Това звено реализира продажби от 31,9 милиарда долара през фискалната 2021 година и 8,3 милиарда долара през четвъртото тримесечие на годината. Това е в сравнение с 23,7 милиарда долара и 6,8 милиарда долара съответно за фискалната 2020 година и Q4-2020.10
Уреди за носене, дом и аксесоари
Сегментът на носими, домашни и аксесоари на Apple се състои от устройства като AirPods, Apple Watch и HomePods. Сегментът отчете 38,4 милиарда долара приходи през 2021 г. и 8,8 милиарда долара за четвъртото тримесечие на годината. Това е в сравнение с 30,6 милиарда долара и 7,9 долара съответно за същите периоди през 2020 г.10